MAGISTER

INLOGGEN

INFORMATIE

Economie en Ondernemen

Bedrijfssimulatie in het profiel Economie en Ondernemen.

Als je het lokaal van het profiel Economie en Ondernemen voor de eerste keer binnenstapt, ben je verbaasd over het aantal computers die je er ziet staan. Hier geen klassikale frontale manier van lesgeven, maar zie je leerlingen die allemaal op een eigen computer aan het werk zijn en een docent die optreedt als coach/begeleider. Dit betekent een onderwijsvorm die het zelfstandig werken en leren bevordert en jou als leerling tevens beter voorbereidt op de doorstroming naar het MBO.

Het is een proces van leren door doen waarin jij als leerling (werknemer) verantwoordelijk bent voor een stukje van het totale bedrijfsproces.

Theorie en praktijk gaan bij het profiel Economie en Ondernemen hand in hand en dat stimuleert jou als leerling om te leren. Juist de interactie van filmpjes, de aansturing door de computer, het werken met werk- en bronnenboeken, het zoeken op websites naar bedrijfsgegevens, etc. zullen je zeker aanspreken. Je bent nu dus veel meer zelf aan de slag en de docenten zijn meer begeleiders geworden. Af en toe blijkt het toch nodig te zijn om op de traditionele manier aan een groepje leerlingen tekst en uitleg te geven. Soms kom je als leerling er zelf even niet uit en dan helpt de docent je zodat je, na wat uitleg, weer zelfstandig verder kunt werken.

Administratie praktijk
Een perfecte simulatie van de praktijk.

Verkoop praktijk
Naast het administratieve bedrijfsproces leer je in het totaal vernieuwde Verkooplokaal, ook iets over de zgn. Winkelaspecten zoals presentatietechnieken (het etaleren van producten), reclame-tekenen, inpakken, kassabediening, verkoop- en kassagesprekken en gesprekstechnieken met behulp van o.a. de telefoon, etc. Uniek binnen dit profiel Economie en Ondernemen is The Dockshop. Jij, als leerling met je mede leerlingen van klas 3 en 4 runnen een eigen shop die we The Dockshop hebben genoemd.
Jij bent hierbij geheel verantwoordelijk voor de inkoop en verkoop van o.a. warme broodjes en andere consumptieartikelen maar ook voor schoolbenodigdheden zoals schriften, pennen, etc. Deze producten worden in de pauzes verkocht van achter het Dockshoploket. Daarnaast moet je ook de financiële administratie van The Dockshop kunnen bijhouden en bijwerken om te kijken of er wel winst wordt gemaakt. En als er (een beetje) winst wordt gemaakt, wordt dit onder jullie zelf verdeeld (je bent immers werknemer van de The Dockshop), dit motiveert je als leerling nog meer.

De Dock Shop
De Dock Shop is een winkel voor leerlingen, deze wordt dus door jou, als leerling, gerund.
Leerlingen die kiezen voor het profiel Economie en Ondernemen kopen aan het einde van het derde leerjaar een aandeel van de Dock Shop, waardoor ze eigenaar (vennoot) van de Dock Shop worden.

De Dock Shop is ontstaan uit het enthousiasme van enkele leerlingen die behoefte hadden aan meer praktijk. Ze zijn gestart met schoolspullen en enkele drogisterijartikelen. De omzetsnelheid van deze artikelen liet te wensen over, maar de structuur van een echte winkel was wel goed neergezet. Door de komst van de Jumbo onstond er een nieuwe mogelijkheid. Op het moment de overlast van afval en leerlingen die te laat in de les verschenen, omdat ze naar de Jumbo gingen, te groot werd is de Dock Shop in dat gat gesprongen.

Het assortiment wat men bij de Jumbo haalde werd in de Dock Shop verkocht en de Jumbo hielp daar waar mogelijk. De omzet steeg enorm en ook de theorie van bijvoorbeeld minimum en maximum voorraad kreeg hierdoor inhoud en betekenis.

In de Dock Shop kunnen leerlingen, die op onze lokatie aanwezig zijn, artikelen kopen die ze ook bij de Jumbo kunnen kopen. In overleg met de kantine beheerders, de directie en de ouderraad hebben we kleine aanpassingen in het assortiment gedaan waardoor we producten die overlast veroorzaken, zoals o.a. pepernoten, en duidelijk ongezonde producten, zoals energy drink, uit het assortiment gehaald hebben.

Elke pauze zijn vier leerlingen verantwoordelijk voor de verkoop. Twee leerlingen zijn verantwoordelijk voor de betaling en aan het eind van de dag de kasopmaak. De andere twee leerlingen zorgen voor de uitgifte van de broodjes en zorgen ervoor dat de hygiëne regels nageleefd worden. Na een week is er weer een volgend viertal aan de beurt.

In periodes van ongeveer zes weken krijgen ze een vaste taak en door een rotatiesyteem krijgen ze met alle facetten van het winkelbedrijf te maken. Taken zoals inkoop, voorraadadministratie, kasverschillen en omzetlijsten verwerken, financiële administratie, bankzaken, etc. krijgen ruime aandacht, maar ook planning, marketing en personeelszaken krijgen de nodige aandacht.

Dit zijn vaste onderdelen op het examen die op deze manier op een theoretische wijze inhoud krijgen.

PPO lessen
Tijdens de PPO lessen proberen we een aantal verschillende doelen te behalen.

Tijdens de PPO lessen in het eerste jaar proberen we in vijf lessen, op een praktische wijze, een beeld te geven van wat je op het profiel Economie en Ondernemen kunt verwachten en geven we je een idee van de mogelijkheden wat een Economie en Ondernemen diploma je biedt.

In het eerste half jaar van het tweede leerjaar heb je als leerling twee keuzes gemaakt en wordt er wat meer theorie aangeboden. Het wordt vooral goed duidelijk wat er van je wordt verwacht als je voor het profiel Economie en Ondernemen kiest.

In het tweede half jaar van het tweede leerjaar wordt een definitieve keuze gemaakt voor een afdeling en dan begin je ook feitelijk met de lesstof van het profiel Economie en Ondernemen
We starten in Economie en Ondernemen met het Startprojectboek waar je anders in het derde jaar pas mee zouden beginnen.

Met behulp van de PPO-lessen hopen we je in leerjaar 1 en 2 alvast te laten proeven aan wat het profiel Economie en Ondernemen zoal te bieden heeft. Kortom, je bent als leerling van harte welkom als je van plan bent om een opleiding in de zakelijke- of financiële dienstverlening te gaan volgen en dat kan op zowel basis- alswel op kaderniveau.